Webshop » Brawa Spoor HO » 50019 Spoor HO, NMBS, Lichtgewicht ketelwagen Uerdingen “Tankwagon-Anvers”, bedrijfsnummer: 506130, TpIII.

50019 Spoor HO, NMBS, Lichtgewicht ketelwagen Uerdingen “Tankwagon-Anvers”, bedrijfsnummer: 506130, TpIII.

50019 50019 Spoor HO, NMBS, Lichtgewicht ketelwagen Uerdingen “Tankwagon-Anvers”, bedrijfsnummer: 506130, TpIII.




€ 44,90 € 40,45

Voorafbestellen (Pre-order)

Brawa 50019
Spoor HO, NMBS, Lichtgewicht ketelwagen Uerdingen “Tankwagon-Anvers”, bedrijfsnummer: 506130, TpIII.

MODELDETAILS:
Draaistel met driepuntslager
Extra bevestigde aslagerkappen
Extra bevestigde veerpakketten
Extra bevestigd remsysteem
Fijn gegraveerde draaistellen
Remschoenen op wielniveau
Extra bevestigde asremverbinding
Vrijstaand stuur

INFORMATIE OVER HET MODEL:
30m³ lichtgewicht ketelwagen Uerdinger-ontwerp: De algemene technische vooruitgang op het gebied van lichtgewichtconstructie en lastechniek bracht de verantwoordelijken bij de Reichsbahn op het idee om bij het ontwerpen van nieuwe ketelwagens af te zien van het eigenlijke voertuigframe. In plaats daarvan moeten de trek- en stootkrachten zoveel mogelijk door de ketel worden geabsorbeerd. Door op grote schaal gebruik te maken van lastechnologie hoopte men dat de grondstoffenbehoefte en productiekosten konden worden verlaagd en tegelijkertijd robuustere voertuigen konden worden verkregen. Om deze reden kreeg de wagenfabriek van Uerdingen in 1938 de opdracht om een ​​lichtgewicht ketelwagen met een laadvolume van 30 m³ te ontwikkelen. Al in 1939 werden de drie prototypes voor testen overgedragen aan twee particuliere verhuurbedrijven van goederenwagens en de staat Economic Research Society (Wifo). Na een kleine tussenserie uit 1940 begon in 1941 de serieproductie van de 30 m³ lichtgewicht ketelwagens van het type Uerdinger. De grootste opdrachtgever was de Luftwaffe met ongeveer 2.200 eenheden, gevolgd door Wifo en vele kleinere bedrijven, zodat er in totaal ongeveer 3.700 auto's werden gebouwd. In de naoorlogse periode werden de Wifo- en Luftwaffe-wagens verdeeld onder andere wagenafstellers in beide Duitse deelstaten. Grotere bedrijven in de petroleumindustrie, maar ook kleinere particuliere bedrijven en DB en DR zelf, gebruikten de auto's in de daaropvolgende decennia. Een deel van de auto’s bleef ook in het buitenland en werd daar gebruikt door nieuwe eigenaren. In 2016 werd bij Haltermann in Hamburg alsnog een auto aangetroffen in het interne bedrijfsverkeer.